Amazon had mijns inziens de mooiste kerstreclame. Okee, ik ben bevooroordeeld, ik ga graag elk jaar met mijn dochters naar een klassiek ballet. Maar toch. Het heeft alles. Veranderende vooruitzichten, doorzettingsvermogen, waardering. Heerlijk en hartverwarmend.

Om het marketingtechnisch voor een klein deel te ontleden:
Is het onderscheidend en origineel? Ja, want om een klassiek (modern) ballet als uitgangspunt te nemen voor een commercial, is toch echt anders dan bij iedereen langs te gaan (als Kerstman (lidl) of vader (Jumbo). En hoe mooi ook, ook anders dan het tegen eenzaamheid (Plus).  Amazon pakt verandering aan, en doorzettingsvermogen. En oplossingsgerichtheid. Het leven is nu even anders, dus daar ga je dan anders mee om. Zo komt een droom, op een andere manier toch uit.
Is het On Brand. Dat weet ik niet. ik ken Amazon daar niet goed genoeg voor. Ik vond wel de subtiele hint van het kopen van een sterke lamp geweldig. Aanwezig maar heel bescheiden.
En het buikgevoel… geweldig. Bij mij, vanwege mijn voorliefde voor ballet.